#16 - Amikor megmozdul a baba

Szerintem minden várandós nő ezt várja a legjobban, hogy érezze, ahogy a baba mozog. 

Mikor fogod őt először érezni? 

Ha nem az első babádat várod, akkor akár a 14-15. héttől már érezhetsz apró mozgásokat. Ennek oka, hogy Te már tudod, mire kell figyelj :)

Viszont ha első babádat várod, akkor valószínűleg a 18-20. hét környékén érzed őt először. De ha addig nem történik semmi, akkor se ess kétségbe, mert vannak tényezők, amik ezt befolyásolják. Pl. ha a méhlepény a mellső falon tapadt meg, akkor előfordulhat, hogy csak a 21-22. hétre érzed határozottan a mozgást. Ez nem azt jelenti, hogy addig nem mozgott a babád, csupán Te még nem érezhetted. 

Mit fogsz először érezni? 

Olyasmit, mint a bélmozgás. Sőt, lehet hogy sokáig ezzel össze is téveszted. Ahhoz hasonlít, mintha 1-1 buborék pukkanna ki a hasadban, vagy érezhetsz belső simogatást is. Ezt mind ő csinálja, a tudtodra adja, hogy bizony ő ott van benned.

És ha paramami vagy, elkezdesz aggódni...

Ó igen, ne is tagadd :) Eddig azt hitted, hogy ha megmozdul, akkor már mennyivel nyugodtabb leszel. És eljönnek a napok, amikor a bébi szórakozik veled, és akár 2 napig meg se moccan. Ekkor természetesen kétségbe esel, rohansz a védőnőhöz vagy az orvoshoz szívhangot nézetni. Hogy ezt elkerüljük, elárulok Neked pár dolgot: 

  • a baba nem egész nap mozog. Sőt. A nap nagy részében ő alszik, a mozgásod, a séta elringatja, és esze ágában sem lesz akrobatikázni odabent. 
  • a baba nem minden nap mozog ugyanolyan intenzitással, így előfordulhat, hogy egy-egy napokat nem érzel. Van olyan, hogy egyik nap kibulizza magát, majd a következő nap belustul, ez teljesen normális, Te sem vagy minden nap ugyanolyan aktív :)
  • a baba néha csak gyengéket rúg. Ezzel sincs baj, nem az számít, hogy hogyan mozog a baba, a lényeg, hogy mozogjon. Ha ez egy gyenge mocorgás, akkor is megnyugodhatsz, ő valószínűleg teljesen jól van. 

Van pár módszer arra is, hogyan bírd mozgásra a babát, amikor már kezdesz becsavarodni az aggodalomtól: 

  • a pocaksimogatást nagyon szeretik, ha sokáig szuggerálod, és gondolsz rá, egy idő után jelezni fog ott, ahol a kezed van
  • igyál egy kólát vagy kávét, vagy egyél egy kis csokit, ez felpörgeti őt, és valószínűleg el is kezd mocorogni
  • ebéd után feküdj a bal oldaladra, 20 perc fekvés alatt meg kell mozduljon. Ha ez apró mozgás, az is rendben van, figyelgesd. 

Alapvetően az a normális, ha egy napon belül legalább 10 magzatmozgást tudsz megszámolni, mindegy milyen intenzitással. 

Ha ennek ellenére sem érzel semmi mozgást 24 órán belül, akkor érdemes elmenni a védőnőhöz, aki Doppler segítségével azonnal tud nézni szívhangot, és így Te is hamarabb megnyugszol. 

Amikor a baba mozgása megváltozik

Míg a második trimeszter végén már szinte minden nap intenzíven fogod érezni a babamozgást, a harmadik trimeszterre ez elkezd átalakulni. Nem enyhül és nem is erősödik, csak más. A babának ekkor már egyre kevesebb a helye, így nem erős rúgásokat fogsz már érezni a 30. hét után, hanem "fészkelődést". Hol az egyik oldalon nyomja majd ki magát, hol a másikon, néha egészen elképesztően el fog deformálódni a pocakod.

Illetve ez az az időszak, amikor a babád már érezhetően csuklani fog, mert nagyokat kortyol a magzatvízből, és félrenyeli. Ez annak a jele, hogy edzi a tüdejét, ami folyamatosan egyre fejlettebb, és próbál levegőt venni odabent, de természetesen nem tud, így csuklás lesz a vége, amit ritmikus lüktetésként fogsz érezni. Egy nap akár tucatszor is előfordulhat ez, a babád ebből semmi negatívat nem érzékel, és nem is árt neki. 

Konklúzió: igyekezz ne túlaggódni a baba mozgását, de nyilván azért normál keretek között legyél elővigyázatos, és minden nap figyelgesd. 

0 Tovább

#12 - Második trimeszter szépségei

terhesség második trimeszter étvágy hízás libidó babamozgás baba neme büszkeség torna jóga szülésfelkészítő

Előző posztomban leírtam, milyen negatívumokkal szembesülhetsz a második trimeszterben, de hogy ne lombozódj le nagyon, elárulom, sok a pozitívum is :)

Mik ezek? 

  • visszatér az étvágy: sőt, hatványozódik. Ha szerencsés vagy, és elmúlik a hányinger, akkor bizony mostmár mindent ehetsz. Vannak dolgok, amiket a szakirodalom ilyenkor nem ajánl, pl. a csípős vagy fűszerezett ételek, de őszintén megmondom, én mindig azt ettem, amit megkívántam. Azt az elvet követtem, hogy valószínűleg a baba is arra vágyik, így rosszat nem teszek vele. Érdekes, hogy sok olyan dolgot is megettem vagy megittam, amit korábban nem szerettem, és fordítva: korábbi kedvenc ételemet egész terhesség alatt nem tudtam lenyelni. Ehhez kapcsolódik, hogy ha rendeződik az étkezésed, akkor nem feltétlen van szükséged a továbbiakban a terhesvitaminokra. A szervezetednek ilyenkor egyedül D vitamin és magnézium kell, elegendő ezeket szedni. 
  • hízás: én ezt akkoris pozitívumnak sorolom, mert az első trimeszterben a legtöbb kismama sokat fogy, ami nem jó. Egy kismama úgy gyönyörű, ha a pocakjával együtt kicsit gömbölyűbb lesz, nyilván a realitás talaján maradva :)
  • libidó növekedése: a második trimeszterben a legtöbb kismama szexuálisan aktívabb lesz. Még nincs nagy pocak, így nem zavaró, és a kellemetlen tünetek sem annyira jelentkeznek már, mint pl. a hányinger vagy fáradtság. Amennyiben nem vagy veszélyeztetett terhes, természetesen a szex megengedett, de csak annyi, amennyi jól esik. 
  • kisfiú vagy kislány?: ha elmész egy 4d ultrahangra a 16. hét környékén, és nem túl szégyenlős a babócád, akkor bizony ez már ekkor kiderülhet, így elkezdhettek gondolkozni a neveken, amivel még hetekig úgyse fogtok dűlőre jutni...:) Egy kis segítség: ENGEDÉLYEZETT UTÓNEVEK

    terhesség második trimeszter étvágy hízás libidó babamozgás baba neme büszkeség torna jóga szülésfelkészítő

  • torna: a tornát sok kismamának nem ajánlják az első trimeszterben, mert veszélyes lehet, de a 12. héttől már nyugodtan alkalmazható. Nyilván nem a kőkemény aerobic edzéssel kell folytatni a mozgást, mint terhesség előtt, hanem a sokkal lágyabb kismama tornával vagy jógával. Fontos azonban, hogy ha torna közben nem érzed komfortosan magad, hányingered van, esetleg szédülsz, akkor azonnal hagyd abba. 

terhesség második trimeszter étvágy hízás libidó babamozgás baba neme büszkeség torna jóga szülésfelkészítő

  • a baba első mozgásai: talán az egész terhességben ez a legcsodálatosabb dolog. Amennyiben első babádat várod, akkor kb. a 18-22. hét között fogod őt először érezni, amennyiben már nem az első, akkor akár a 14. héttől már érezhető. Ennek oka, hogy a tapasztaltabb kismamák már tudják, mire kell figyelni, míg Te lehet, hogy csak bélmozgásnak tulajdonítod ezt. Az első mozgás talán úgy írható le, mint egy belső simogatás, vagy egy buborék kipukkanása a pocakodban. Ez már ő, de hidd el, tudni fogod :) 
  • büszkeség: ez az érzés talán a legfontosabb és legmeghatározóbb ilyenkor. Mivel már kezd látszani a pocakod, így tényleg világgá kürtölheted, hogy Te bizony Anya leszel! (ha még nem tetted meg) Az emberek 90%-a ilyenkor nagyon cuki Veled, a széltől is óvni fognak, így a környezeted szeretetét hatványozottan érzed majd. 

A kórházak szinte minden városban szerveznek szülésfelkészítő tanfolyamokat, melyek teljesen ingyenesek, így érdemes ezeken részt venni. Amennyiben még nem voltál, kérdezd meg a védőnődet, mikor van a legközelebbi tanfolyam, hogy elmehess. Hidd el, nagyon hasznos, hiszen más kismamákat is megismerhetsz, valamint a védőnők részletesen beszélnek az újszülött gondozásáról, a szoptatásról, a megfelelő táplálkozásról, a csecsemő újraélesztésről, a koraszülésről, valamint lehetőséged van megtekinteni az adott kórház szülőszobáját is. 

De még mindig nincs vége a második trimeszternek, hiszen vizsgálatok is várnak rád a 12-28. hét között bőven. Folyt. köv. 

0 Tovább

A meddőség nem létezik

blogavatar

Utam az anyaságig. A történetem, hogy legalább TE ne aggódj annyit, amennyit én :)

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek